بیماری عفونی زنان

بیماری عفونی زنان

عفونت‌های واژن انواع مختلفی دارند. این عفونت‌ها شامل موارد زیر هستند:
واژینوز باکتریال:
با تغییر توازن باکتری‌ها در واژن ایجاد می‌شود. بسیاری از باکتری ها به طور معمول در واژن زندگی می کنند. یک نوع باکتری به نام لاکتوباسیل، اسیدیته طبیعی واژن را حفظ می کند. با این کارلاکتوباسیل ها به سالم نگه داشتن پوشش واژن کمک کرده و از رشد برخی باکتری های ایجاد کننده عفونت جلوگیری می کنند. واژینوز باکتریایی، شایع ترین عفونت واژن در نتیجه کاهش تعداد لاکتوباسیل های محافظ و افزایش تعداد باکتری های دیگری که به طور معمول وجود دارند (مانند گاردنرلا واژینالیس و باکتری های پپتوسترپتوکوک) ایجاد می‌شود.
دلایل ایجاد این عفونت غالبا" شامل موارد زیر است:
• داشتن یک بیماری مقاربتی
• داشتن چندین شریک جنسی
استفاده از IUD
علائم واژینوز باکتریال: در واژینوز باکتریایی، ترشحات واژن ممکن است خاکستری یا سفید، نازک و عمیق باشد. معمولاً ترشحات بوی ماهی دارند. بو ممکن است بعد از مقاربت جنسی و در دوران قاعدگی قوی تر شود. خارش، قرمزی و تورم در این عفونت شایع نیست.
عوارض واژینوز باکتریال: واژینوز باکتریایی می تواند منجر به عوارض جدی مانند بیماری التهابی لگن شود و برای خانم های باردار عفونت غشای اطراف جنین (عفونت داخل آمنیوتیک)، زایمان زودرس و عفونت رحم بعد از زایمان یا بعد از سقط جنین ممکن است به وجود بیاید.
درمان واژینوز باکتریال: این عفونت به سادگی و تنها با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می‌شود.
تریکوموناس واژینوس: یک عفونت واژینال است که به دلیل تک یاخته‌های تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. تک یاخته Trichomonas vaginalis می تواند علائم را بلافاصله پس از ورود به مهبل ایجاد کند یا اینکه تک یاخته‌ها می توانند در مهبل یا روی دهانه رحم تا هفته ها یا ماه‌ها بدون ایجاد علائم باقی بمانند. مثانه نیز ممکن است آلوده شود. در مردان، تک یاخته‌ها معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است برای مدت چند روز یا چند هفته در مجاری ادراری باقی بمانند. بنابراین، زنان و مردان ممکن است آگاه نباشند از این که شریک جنسی خود را آلوده می کنند. این عفونت تنها از طریق تماس جنسی منتقل می‌ شود.
علائم تریکوموناس: ترشحات سبز یا زرد، فراوان و کف دار همراه با بوی ماهی، واژن حساس و
قرمز، خارش و مقاربت دردناک از جمله علائم این عفونت است. در صورتی که به مثانه منتقل
شود، ادرار دردناک ایجاد می‌کند.
درمان تریکوموناس: استفاده از مترونیدازول زیر نظر پزشک راه درمان این عفونت است. در
مدت درمان، استفاده از کاندوم حین روابط جنسی ضرورت دارد.

 

بیماری عفونی زنان
شایع ترین علت مراجعه زنان به متخصص بیماری های زنان، عفونت های ناحیه واژن و با شیوع کمتر رحم و لوله هاست. این بیماران اغلب به دلیل علائم همراه و گاه تکرار این علائم یا طولانی شدن علائم مراجعه می کنند.
عامل عفونت های واژن باکتری ها و عوامل بیماری زای متعددی هستند و گاه چند عامل بیماری زا با هم موجب عفونت می شوند و با معاینه و با توجه به علائم و همین طور با کمک آزمایشگاه علت آن معلوم و درمان انجام می شود
در برخی موارد به دلیل تغییرات محیط واژن باکتری در این محیط ماندگار شده و به رغم درمان مناسب مجددا بیماری عود می کند اما ترشحاتی که علامت اولیه و اصلی عفونت های واژن است به اشکال مختلفی می توانند باشند: از ترشحات اندک تا فراوان، از ترشحات کم بو تا بسیار بد بو با رنگ های مختلف بخصوص خاکستری یا زرد مایل به سبز، همراه با خارش یا سوزش یا خونریزی حین نزدیکی یا خونریزی حین معاینه، یا وجود ترشحات پنیری شکل همراه با خارش یا سوزش حین نزدیکی یا سوزش حین ادرار کردن.
پزشک در ابتدا، علائم عفونت، تورم و زخم دهانه واژن را مورد بررسی قرار می دهد.
سپس از اسپکولوم استفاده می کند تا بتواند دیواره های واژن را از هم باز کرده و اندام هایداخلی را به آسانی ببیند.
در ادامه، ممکن است آزمایش پاپ اسمیر انجام شود. در این آزمایش، از سلول های دهانه ی رحم برای بررسی موارد غیرعادی مخصوصا سرطان دهانه رحم نمونه برداری می شود..