تیروئید

تیروئید

بیماری تیروئید

 بیماری تیروئید

غده تیروئید، درست زیر گردن در مقابل حنجره خود قرار دارد و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که این هورمون‌ها از طریق جریان خون به سلول‌ها یا اعضای بدن شما می‌رسند .

این غده کوچک، دمای بدن شما را تنظیم می‌کند، بر قدرت تفکر و مغز تاثیرمی‌گذارد، تپش قلب را تنظیم می‌کند و به طور کلی هماهنگی را میان اعضای بدن برقرار می‌کند .

وقتی به بیماری تیروئید مبتلا می‌شوید، غده تیروئید می‌تواند بیش از حد فعال یا غیر فعال شود، اگر غده تیروئید هورمون‌ها را به اندازه کافی ترشح نکند، در این صورت ممکن است از کم کاری تیروئید و افزایش توده بدنی رنج ببرید که این عارضه می‌تواند عوارض جدی مانند کلسترول بالا و مشکلات قلبی را به دنبال داشته باشد.

علائم اولیه کم‌کاری تیروئید در خانم‌ها 

خستگی؛ افزایش وزن؛ عدم تحمل سرما؛ موهای خشک و شکننده؛ اختلال حافظه؛ تحریک پذیری و زود رنجی و افسردگی؛ افزایش کلسترول خون؛ ضربان قلب کند؛ یبوست

علائم اولیه پرکاری تیروئید در خانم‌ها

کاهش وزن؛ عدم تحمل گرما؛ اجابت مزاج مکرر؛ لرزش؛ث عصبی شدن، تحریک پذیری بالا و زود رنجی؛ بزرگ شدن غده تیروئید؛ اختلال خواب؛ خستگی

احتمال ابتلا به بیماری تیروئید در زنان، ۵ تا ۸ برابر بیشتر از مردان است.

نکات طلایی:

·         اگر به کم کاری تیروئید مبتلا باشید، ۹۰ درصد احتمال دارد که این بیماری در اثر بیماری خود ایمنی ای به نام تیروئیدیت هاشیموتو به وجود آمده باشد. نشانه های تیروئیدیت هاشیموتو عبارت است از افزایش وزن، سر درد، افسردگی، خستگی، سردی دست ها و پاها، یبوست، خشکی پوست، ریزش مو یا کم پشت شدن موها، خشک و دردناک شدن مفاصل،  دردهای عضلانی، ضعف حافظه یا «مه آلودگی مغزی» و شدید یا نامنظم بودن قاعدگی در زنان. خوشبختانه این بیماری با یک آزمایش خون ساده، به راحتی قابل تشخیص است و با مصرف دارو درمان می شود

·         اگر تیروئید مادرباردار کم کار باشد، تشکیل سیستم عصبی جنین دچار مشکل می شود و در ضریب هوشی و رشد و نمو کودک تاثیر مستقیم دارد چون ضریب هوشی به همان نسبت کم کاری تیروئید پایین می آید. اگر نوزاد با کم کاری تیروئید و کمبود هورمون تیروکسین متولد شود از نظر رشد و نمو و ذهنی دچار اختلال می شود.

·         کم کاری تیروئید با آزمایش خون از پاشنه پای نوزاد مشخص می شود که باید به موقع درمان آغاز شود چون در غیر این صورت، دچار عقب افتادگی ذهنی بیش تر و برگشت ناپذیر می شود. زن باردار باید هر ماه از نظر وضعیت تیروئید بررسی شود تا در صورت کم کاری تحت درمان قرار گیرد و همچنین کم کاری تیروئید احتمال ناباروری و سقط مکرر جنین را نیز افزایش می دهد.